Terugkoppeling participatie Masterplan Leek-Tolbert

Vragen en antwoorden over het Masterplan Leek-Tolbert na participatieronde april 2025

In april 2025 heeft de gemeente een participatieronde georganiseerd voor het Masterplan Leek-Tolbert. We hebben op drie manieren waardevolle input van u ontvangen:

  • via het ingevulde online vragenformulier,
  • tijdens de inwonersbijeenkomst,
  • en tijdens de stakeholdersbijeenkomst.

Betrokkenheid

Allereerst willen we u hartelijk bedanken voor uw betrokkenheid en de vele reacties die we hebben ontvangen. Uw input bevat veel bruikbare inzichten die we meenemen in de verdere uitwerking van de projecten.

Trots

Wat opvalt, is dat er veel waardering is voor wat Leek-Tolbert nu al te bieden heeft. Bewoners zijn trots op de vele voorzieningen, landgoed Nienoord, de houtsingels en andere natuurwaarden, én op de sociale samenhang in de dorpen.

Vragen en antwoorden

In onderstaand overzicht van vragen en antwoorden hebben we de belangrijkste reacties samengevat. We beginnen met een algemeen deel, gevolgd door een overzicht per prioritair gebied uit het Masterplan, een toekomstbeeld voor Leek-Tolbert.

Algemeen

Waarom is er alleen voor Leek-Tolbert een masterplan gemaakt en niet bijvoorbeeld voor Marum?

Het subsidieprogramma is gestart vanuit de gedachte om de kernen met een regionaal verzorgingsgebied te versterken. Leek-Tolbert heeft een veel sterker verzorgingsgebied dan veel andere kernen. Daarom is ervoor gekozen om een Masterplan voor Leek-Tolbert te maken.

Betekent het Masterplan ook dat de gemeenteraad met alle projecten instemt en geld beschikbaar stelt om de projecten uit de voeren?

Het Masterplan geeft een beeld op de toekomst. Het Masterplan gaat niet over de concrete invulling van projecten. Voorbeeld: in het plan staat dat we een rondweg willen, maar er staat niet waar deze gaat komen of hoe deze eruit komt te zien. Dat blijkt pas bij de uitwerking van de 7 prioritaire gebieden.

Waarom zijn deze prioritaire gebieden aangewezen?

Deze 7 prioritaire gebieden zijn aangewezen, omdat deze naar verwachting het beste bijdragen aan de versterking van de regiofunctie van Leek-Tolbert.

Kunnen er nog andere prioritaire gebieden aan worden toegevoegd?

Dat kan in principe wel maar dat leidt te veel tot versnippering van menskracht en geld. Daarom zijn er geen nieuwe prioritaire gebieden toegevoegd.

Komen er nog nieuwe participatierondes voor de diverse prioritaire gebieden?

Voor alle prioritaire gebieden geldt dat hier nog uitwerking van de plannen moet plaatsvinden. Daarbij hoort dat ook een vorm van participatie/inspraak wordt georganiseerd.

Op welke wijze krijgt duurzaamheid/groen/natuurinclusiviteit uitvoering in het masterplan?

Deze onderwerpen zijn niet specifiek als prioritair gebied aangewezen, maar maken onderdeel uit van elk prioritair gebied. Een voorbeeld: bij elke nieuwe woningbouwlocatie, is natuur inclusief bouwen een uitgangspunt in de betreffende ontwikkeling.

Wat is de verhouding tussen het Masterplan en de woonplannen?

Er zijn een flink aantal overlappingen tussen het Masterplan en de woonplannen. De woonplannen gaan echter specifiek over wonen en alles wat er voor nodig is om woningbouw mogelijk te maken zoals de aanleg van infrastructuur. Het Masterplan is daarmee breder dan alleen het onderwerp woningbouw. Het gaat bij het Masterplan om het versterken van de regionale functie en het verbeteren van de brede welvaart.

Hoe blijft de leefbaarheid in de dorpen gewaarborgd?

Leefbaarheid gaat verder dan alleen woningbouw. We investeren ook in groen, voorzieningen, ontmoeting en sociale veiligheid. Ontwikkelingen worden getoetst op hun bijdrage aan vitale dorpen en vragen om een doordacht ontwerp én ruimte voor participatie.

1. Campus Rodenburg

Waarom kan er niet op de huidige locatie een nieuwe school worden gebouwd?

Het realiseren van een school op sportpark Rodenburg heeft een aantal voordelen: onderwijs en sport kunnen elkaar versterken, het geeft de kans om ook tegelijkertijd de sportvoorzieningen te moderniseren en op de vrijkomende locatie kunnen woningen worden gerealiseerd. Er is een grote vraag naar woningen.

Krijgt onderwijs, sport en bewegen een plek in het plan?

Onderwijs, sport en bewegen zijn belangrijk voor ontwikkeling, gezondheid en ontmoeting. De campus Rodenburg speelt hierin een centrale rol. Er wordt ook gekeken naar wandel- en fietsroutes door het gebied.

Het doel is dat zowel jongeren als ouderen moeten kunnen profiteren van een sportieve en actieve leefomgeving.

2. Vrijkomende locatie rsg De Borgen

Wat zijn de plannen voor de vrijkomende locatie van rsg De Borgen?

In het Masterplan is het gebied aangewezen aan woningbouwlocatie. Er is nog geen concreet plan gemaakt.

Wordt er ook hoger gebouwd in het gebied?

Hogere bebouwing kan een oplossing bieden voor de woningdruk.

Dit gebeurt zorgvuldig, met respect voor het bestaande straatbeeld en omgeving.

Er wordt gepleit voor efficiënter ruimtegebruik, mits dit goed wordt ingepast in de omgeving. Denk aan appartementen of compacte hofjes. Er zitten wel grenzen aan hoger bouwen; hoger bouwen betekend appartementen realiseren. Het aanbod moet dan wel aansluiten bij de vraag.

Wordt er voldoende rekening gehouden met ouderenhuisvesting?

Ja, we stimuleren levensloopbestendige woningen, zoals gelijkvloerse appartementen, aanpasbare woningen en kleinschalige woonvormen. Ook nabijheid van zorg en voorzieningen is essentieel.

3. Revitalisering centrum

Hoe wordt de bereikbaarheid en uitstraling van het centrum verbeterd?

Inwoners benadrukken het belang van een duidelijke route richting het centrum, met lagere snelheden en een prettige uitstraling. We werken aan een aantrekkelijke, veilige en logische toegang tot het centrum van Leek. Dit geldt voor zowel auto's, fietsers en voetgangers. De inrichting wordt afgestemd op doorstroming én verblijfswaarde.

Dit draagt bij aan de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van het dorpshart.

Komen er verbeteringen bij het busstation in het centrum?

Stakeholders en inwoners vragen om een modernere en gebruiksvriendelijke inrichting van het busstation, passend bij een toekomstgericht mobiliteitsbeleid.

De kwaliteit en toegankelijkheid van het busstation zijn belangrijke aandachtspunten.

In het vervolgtraject bekijken we hoe deze plek beter kan functioneren als centrale OV-knoop én als onderdeel van het centrum.

Wat gebeurt er met de functie en beleving van het centrum van Leek?

Reacties geven aan dat het centrum niet alleen functioneel moet zijn, maar ook uitnodigend. Er is behoefte aan plekken waar mensen graag verblijven, niet alleen passeren.

We willen het compacter, levendiger en aantrekkelijker maken, met ruimte voor winkels, horeca, groen en ontmoetingsplekken zodat het centrum het sociale en economische hart van Leek blijft.

4. Infrastructuur

Kun u zich sterk maken voor de komst van de Lelylijn met station?

Hoewel de Lelylijn met station nog niet concreet genoeg is om op te nemen in het masterplan, houden we in het ruimtegebruik wel rekening met de mogelijke komst hiervan. Wij zien de komt van de Lelylijn met station als een belangrijke mogelijke meerwaarde voor Leek-Tolbert.

Hoe wordt het openbaar vervoer verbeterd binnen het gebied?

Veel reacties wijzen op de wens voor een duurzaam, toegankelijk alternatief voor de auto. Zeker met het oog op vergrijzing en jongerenmobiliteit is dit belangrijk.

We nemen signalen over bereikbaarheid serieus. De Lelylijn biedt kansen voor betere aansluiting met de regio. Tegelijk onderzoeken we hoe lokale OV-verbindingen (zoals snellere busroutes en overstappunten) versterkt kunnen worden. Dit doen we in afstemming met provincie en vervoerders.

Komt er een aantrekkelijke route tussen rotonde Tjoelkert en het centrum?

Uit de reacties blijkt de behoefte aan snelheidsbeperking, veilige oversteken en landschappelijke inpassing.

We willen een duidelijke, groene en veilige verbinding creëren voor zowel auto's als fietsers en voetgangers. Verkeersstromen worden herzien met aandacht voor comfort en doorstroming.

Blijven voorzieningen goed bereikbaar voor inwoners?

Deze vraag werd vooral gesteld in relatie tot ouderenhuisvesting en voorzieningen voor gezinnen.

Toegankelijkheid tot voorzieningen is een randvoorwaarde. Bij nieuwbouw en herinrichting zorgen we dat winkels, zorg en recreatie binnen handbereik blijven, ook voor minder mobiele inwoners.

Wordt het doorgaande verkeer uit de dorpen geweerd?

Ja, dat is een belangrijk doel. We onderzoeken maatregelen om doorgaand verkeer via alternatieve routes te leiden. De leefbaarheid in woonwijken staat voorop.

Er wordt onder meer gekeken naar de functie van de Auwemalaan/Oldebertweg en de noodzaak van een rondweg of aanpassingen in routing.

Hoe wordt de verkeersveiligheid verbeterd?

Inwoners noemen onveilige situaties voor fietsers en voetgangers, vooral rond scholen en drukke wegen.

Er komen maatregelen om verkeersveiligheid te verbeteren: lagere snelheden, veilige oversteekplaatsen, duidelijke fietsroutes en kindvriendelijke inrichting staan op de agenda.

5. Transformatie/revitalisering binnenstedelijke bedrijfslocatie

Kunt u voorrang geven aan het herontwikkelen van deze locatie tot woningbouwlocatie i.p.v. inzetten op nieuwe gebieden buiten de bebouwde kom?

Om te kunnen voldoen aan de ruime vraag naar woningen, zal zowel ingezet moeten worden op binnendorpse nieuwbouw als op buitendorpse nieuwbouw. Als we dat niet doen, dan worden er te weinig woningen gebouwd.

6. Aanleg nieuwe bedrijfslocatie

Over dit prioritaire gebied zijn geen vragen gesteld.

7. Wonen Leek-West

Kan er voorkomen worden dat er gebouwd gaat worden in het gebied Tolbertervaart, vanwege alle aanwezige natuur en cultuurhistorische waarden?

Er is een grote woningbouwopgave in Leek-Tolbert. Deze kan niet alleen met inbreidingslocaties binnen de bebouwde kom worden opgelost. Leek ligt ingeklemd tussen de Rijksweg A7, landgoed Nienoord, de provinciegrens met Drenthe en het coulissenlandschap. De enige realistische uitbreidingsmogelijkheid is richting het westen, in het coulissenlandschap. Dit betekent dat we een afweging moeten maken tussen het belang van o.a. het landschap en de woonopgave. Wij waarderen het coulissenlandschap ook zeer, toch hebben wij er in het masterplan voor gekozen om de woningbouwopgave voorrang te geven. Dat wil nog niet zeggen dat woningbouw aan de Tolbertervaart doorgaat, op dit moment zijn wij de haalbaarheid daarvan aan het onderzoeken.