De gemeente houdt persoonsgegevens bij over alle inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld uw nationaliteit, adres, huwelijk of wie uw ouders zijn. Als u wilt weten welke gegevens de gemeente over u heeft geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen bij de gemeente waar u woont.

Waarom moeten organisaties mijn persoonsgegevens opvragen?

(Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld voor:

  • pensioenen
  • uitkeringen
  • huurtoeslag
  • belastingen
  • rechtszaken

Waar vraag ik een overzicht van geleverde persoonsgegeven op?

U vraagt het overzicht aan bij de gemeente waar u woont.

Wat moet ik meenemen?

Een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het?

U krijgt binnen vier weken het overzicht.

Wet Basisregistratie Personen

Het overzicht gaat maximaal twintig jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid uw persoonsgegevens bewaren, volgens de Wet Basisregistratie Personen. Deze wet is pas ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaarperiode één jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle informatie van de afgelopen twintig jaar voor u terug te vinden.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Anne KCC

Onze medewerkers helpen u graag.