Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening door de gemeente laten legaliseren. Dit betekent dat de gemeente een bewijs geeft dat de handtekening echt is. U moet hiervoor een afspraak maken.

Wanneer is het legaliseren van een handtekening nodig?

  • op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd;
  • als u ergens toestemming voor geeft, bijvoorbeeld voor familie of vrienden uit het buitenland;
  • als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.

Hoe werkt het?

Legalisatie van een handtekening moet u zelf doen. U kunt dit niet door iemand anders laten doen.

De gemeente laat met een stempel weten dat dit dezelfde handtekening is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier.

De ambtenaar van de gemeente controleert de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

Wat moet ik doen?

  • U moet persoonlijk langskomen met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen. U moet daarvoor een afspraak maken.
  • U moet uw handtekening zetten terwijl de ambtenaar erbij is.
  • De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
  • Door legalisatie bewijst de gemeente dat het uw handtekening is.

Wat moet ik meenemen?

  • Het document waarop u uw handtekening wilt plaatsen
  • Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)

Wat kost het?

Het legaliseren van uw handtekening kost € 5,35.

Hoe lang duurt het?

Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document dus gelijk weer mee. 

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Anne KCC

Onze medewerkers helpen u graag.