Van een aantal belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven worden akten opgemaakt. Die worden bewaard in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Dat gebeurt bij geboorte, huwelijk of partnerschapsregistratie, echtscheiding of beëindiging partnerschapsregistratie en overlijden.

Waar kan ik een uittreksel aanvragen?

U vraagt een uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt: dit is de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Hoe kan ik een uittreksel aanvragen?

U kunt een uittreksel Burgerlijke Stand op verschillende manieren aanvragen:

  • Online met uw DigiD inlogcode. U betaalt meteen met iDeal. U krijgt het uittreksel zo snel mogelijk per post thuisgestuurd.
  • Tijdens openingstijden bij de afdeling Inwonerszaken in één van de gemeentehuizen. U moet hiervoor een afspraak maken, u krijgt het uittreksel dan meteen mee. Let op! Als u langs wilt komen om het uittreksel aan te vragen, bedenk dan goed naar welk gemeentehuis u moet komen. Vond de gebeurtenis plaats in de voormalige gemeente Leek of Marum, dan kunt u alleen in Leek terecht. Vond de gebeurtenis in de voormalige gemeente Grootegast of Zuidhorn, dan kunt u alleen in Zuidhorn terecht. Vond de gebeurtenis plaats in de gemeente Westerkwartier? Dan kunt u het uittreksel ophalen op het gemeentehuis te Leek. Neem bij twijfel contact met ons op via telefoonnummer 14 0594 of inwonerszaken@westerkwartier.nl.

Voor wie kan ik een uittreksel aanvragen?

U kunt een uittreksel burgerlijke stand aanvragen voor:

  • geboorteakte: voor uzelf en voor uw kind;
  • huwelijksakte: voor uzelf en voor uw partner;
  • partnerschapsakte: voor uzelf en voor uw partner;
  • echtscheidingsakte: voor uzelf;
  • akte beëindiging partnerschap: voor uzelf;
  • overlijdensakte: voor uw partner, voor uw kind en voor uw ouder(s).

Wat moet ik meenemen?

Bij een persoonlijke aanvraag bij de afdeling Inwonerszaken in één van de gemeentehuizen neemt u een geldig identiteitsbewijs en geld (contact of pin) mee.

Wat kost het?

Een uittreksel burgerlijke stand kost € 16,60

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin/daarbij:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde;
  • een kopie van uw legitimatiebewijs.

Internationaal uittreksel

Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt.

English information

As of 29 September 2018, European citizens and companies will be able to log in to all Dutch public organizations using a national, by Europe acknowledged means. This has been agreed by the EU member states in the eIDAS decree. The goal of this decree is to make it easier and safer to arrange your business online, within Europe.

The muncipality records important life-events in the civil registry. These records are called certificates. If you need to provide proof of birth or need a copy of a death certificate, a marriage certificate, divorce or partner registration, you will need to apply for copy from the civil registry. If you are born in the muncipality of Westerkwartier, you can request for the certificate of civil status online.

Extract and certificate of civil status

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Anne KCC

Onze medewerkers helpen u graag.