250 nieuwe woningen in wijk De Oostergast Zuidhorn

Gemeente Westerkwartier en Dura Vermeer Bouw en Vastgoed Hengelo hebben overeenstemming bereikt over de ontwikkeling van de laatste fase van woonwijk De Oostergast in Zuidhorn. Deze fase biedt ruimte aan ongeveer 250 woningen, waarvan zo’n 175 betaalbare huur- en koopwoningen.   

Donderdag 25 juni hebben wethouder Woningbouw Hans Haze en Tine-Loes Hemmes, directeur Vastgoedontwikkeling bij Dura Vermeer Bouw en Vastgoed Hengelo de overeenkomst ondertekend in Zuidhorn. De verwachting is dat de verkoop van de eerste woningen start in het eerste kwartaal van 2027. 

Betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen

Wethouder Hans Haze over deze ontwikkeling: “Nog geen vier jaar na de start van de ontwikkeling van de vorige fase met 190 woningen zijn we nu alweer toe aan de laatste fase van woonwijk De Oostergast. In deze fase richten we ons vooral op de realisatie van betaalbare en kwalitatief goede huur- en koopwoningen in een prettige leefomgeving. Een uitdaging die we graag en met veel vertrouwen samen met Dura Vermeer aangaan. Inmiddels werkt de gemeente al aan een woningbouwplan voor de periode na De Oostergast. Het gaat hierbij om het gebied  tussen de rondweg N355 en De Oostergast (Oostergast Oost). We liggen hiermee goed op koers met de invulling van onze woningbouwambitie, 2400 woningen voor 2030.”  

Stedenbouwkundig plan vastgesteld

Voor de nieuwe wijk heeft Dura Vermeer een stedenbouwkundig plan gemaakt. In dit plan hebben zij de woningbouw uitgewerkt als een wijk voor alle leeftijden (5-generatiewijk-principe) waar mensen in verschillende levensfases prettig kunnen wonen. Hiermee werkt Dura Vermeer aan een sterke toekomstbestendige wijk in De Oostergast. Bij het ontwerp voor het openbaar gebied is veel aandacht voor groen en plekken om te spelen en te ontmoeten.  

Dinsdag 23 juni heeft het college het stedenbouwkundig plan ‘Oostergast fase 3b’vastgesteld, met uitzondering van het daarin opgenomen beeldkwaliteitsplan. Dit beeldkwaliteitsplan gaat later dit jaar ter vaststelling naar de raad.   

Bouwen aan een toekomstbestendige woonomgeving

Tine-Loes Hemmes, directeur Vastgoedontwikkeling: “De vraag naar betaalbare woningen is groot, ook in het Westerkwartier. Juist daarom zijn we trots dat we samen met de gemeente werken aan een wijk waar verschillende doelgroepen een plek kunnen vinden. Met deze 250 nieuwe woningen voegen we niet alleen huizen toe, maar bouwen we aan een toekomstbestendige woonomgeving waar mensen prettig kunnen wonen en elkaar kunnen ontmoeten.”