Stempas voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
Iedereen die mag stemmen en op 15 september 2025 ingeschreven stond in de gemeente Westerkwartier, ontvangt begin oktober automatisch een stempas per post. U heeft deze stempas nodig om te kunnen stemmen. Het stembureau controleert hiermee of u nog niet eerder heeft gestemd bij een ander stembureau. Op de website leest u meer informatie over wie mag stemmen.
Stempas kwijt of niet ontvangen?
Dan kunt u op drie manieren een vervangende stempas aanvragen:
1. Digitaal aanvragen (met DigiD)
Heeft u een DigiD? Dan kunt u vanaf de tweede week van oktober een vervangende stempas aanvragen via de website van de gemeente.
Dit kan tot vrijdag 24 oktober 2025, 17.00 uur.
2. Persoonlijk aanvragen bij de balie
U kunt tot dinsdag 28 oktober 2025 om 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen aan de balie van Inwonerszaken in het gemeentehuis te Zuidhorn (tijdens de openingstijden).
Let op: Vindt u later uw ‘oude’ stempas terug? Dan is die niet meer geldig. U kunt alleen stemmen met de nieuwe stempas.
3. Aanvragen per e-mail of post
U kunt ook schriftelijk een verzoek indienen. Dit moet de gemeente uiterlijk op vrijdag 24 oktober 2025 hebben ontvangen.
- Per e-mail: verkiezingen@westerkwartier.nl
- Per post:
Gemeente Westerkwartier
t.a.v. Team Inwonerszaken
Postbus 100
9350 AC Leek
Houd er rekening mee dat de vervangende stempas per post wordt verstuurd. Bij een laat verzoek kan de gemeente niet garanderen dat u deze op tijd ontvangt.
Legitimatiebewijs kwijt of gestolen?
Kunt u zich op de verkiezingsdag niet legitimeren met een geldig identiteitsbewijs?
Dan mag het stembureau uw identiteit vaststellen aan de hand van:
- een kopie van de verklaring van vermissing, én
- een document met uw naam en foto, zoals een OV-abonnement of studentenkaart.