Onafhankelijke cliëntondersteuning
Heeft u hulp, zorg of ondersteuning nodig en weet u niet goed hoe u dit moet regelen? Of loopt u hierin vast? Dan kunt u vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning!
Als u hulp, zorg of ondersteuning zoekt, kan het fijn zijn als iemand met u meedenkt. Dit kan iemand zijn die u goed kent, maar u kan ook vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning.
Wat is Onafhankelijke Cliëntondersteuning?
Onafhankelijke Cliëntondersteuners zijn er voor u. Ze kijken met u welke hulp nodig is en kunnen helpen bij het regelen van deze hulp. Ze nemen geen beslissingen over uw vraag en bieden geen hulpverlening. Hierdoor kunnen ze u ondersteunen, zonder vooraf een mening te hebben over uw situatie. Ze kunnen u helpen als u vragen heeft over maatschappelijke ondersteuning, (preventieve) zorg, jeugdzorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk of inkomen.
Wat kunt u verwachten?
Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen op verschillende manieren helpen. Vaak bent u al geholpen als iemand naar u luistert en met u meedenkt. Of kunt u met informatie en advies zelf weer verder. Soms is er meer nodig, ook hierbij kan de Onafhankelijke Cliëntondersteuner u helpen.
Om u goed te kunnen helpen zal de Onafhankelijke Cliëntondersteuner u eerst vragen om uw verhaal te vertellen. Daarna bespreekt u de vragen die u heeft en wordt er gekeken welke hulp nodig is. Een Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan u bijvoorbeeld ondersteunen bij:
- het duidelijk krijgen van uw vraag;
- het kiezen van hulp, zorg of ondersteuning;
- het vinden van een hulp- of zorgaanbieder;
- het aanvragen of regelen van hulp, zorg of ondersteuning;
- gesprekken met bijvoorbeeld de gemeente, een werkgever of een zorgaanbieder;
- het vinden van een oplossing als u ontevreden bent over de zorg die u krijgt.
Wat kunt u vragen?
Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen u helpen bij het regelen van hulp. Bijvoorbeeld door u uit te leggen waar u moet zijn, door u te helpen bij het invullen formulieren of door mee te gaan naar een gesprek. Voorbeelden van vragen die u kunt stellen zijn:
- Ik heb thuiszorg nodig, waar kan ik dat regelen?
- Welke hulp past het beste binnen ons gezin?
- Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van een indicatie of beschikking?
- Ik heb woonbegeleiding nodig, waar moet ik dit aanvragen?
- De aanvraag voor mijn uitkering is afgewezen, kan ik hulp krijgen bij mijn bezwaarschrift?
- Ik heb een keukentafelgesprek, kan iemand dit gesprek met mij voorbereiden?
- Ik heb een gesprek met mijn baas en vind dit spannend. Kan iemand met mij mee?
Voor wie?
Onafhankelijke Cliëntondersteuning is er voor elke inwoner van de gemeente Westerkwartier. Maatschappelijk Werkers van Sociaal Werk De Schans bieden deze ondersteuning. De hulp die zij bieden is gratis.
Meer informatie en aanmelden
Heeft u nog vragen over Onafhankelijke Cliëntondersteuning of wilt zich aanmelden? Dan kunt u contact opnemen met Sociaal Werk De Schans(externe link) of de gemeente.
- Gemeente Westerkwartier Telefoon: 14 0594 E-mail: info@westerkwartier.nl WhatsApp: 06 55 11 22 05
- Sociaal Werk De Schans Telefoon: 0594 745 620 Email: info@sociaalwerkdeschans.nl
Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie
Heeft u een Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie, dan kunt u voor Onafhankelijke Cliëntondersteuning in deze regio terecht bij een aantal aanbieders vanuit het Menzis Zorgkantoor(externe link)