Gemeentearchief
Het gemeentearchief bewaart allerlei documenten die te maken hebben met de taken van de gemeente.
U kunt bijvoorbeeld informatie vinden over de geschiedenis van:
- uw familie (stamboomonderzoek);
- een woonhuis of bedrijf (bouwtekeningen);
- een wijk of dorp;
- de gemeente zelf.
De informatie in het archief van de gemeente Westerkwartier gaat terug tot ongeveer 1811. Daarnaast beheert de gemeente diverse archieven van verenigingen en stichtingen die in de gemeente actief zijn geweest.
Stamboomonderzoek
Bent u op zoek naar informatie over uw familie dan kunt u bij het archief terecht voor bijvoorbeeld akten van de burgerlijke stand (geboorte, huwelijk en overlijden) en bevolkingsregisters. Voor akten van de burgerlijke stand is de openbaarheid wel beperkt om de privacy van nog levende personen te beschermen. Veel openbare akten kunt u ook vinden op de website Alle Groningers(externe link).
Bouwtekeningen
Ook voor informatie over uw woning of bedrijf(spand) kunt u terecht bij het gemeentearchief. Denk aan bouwtekeningen of milieuvergunningen.
Wat kost het?
Voor eventueel te berekenen kosten is de Legesverordening gemeente Westerkwartier 2022 van toepassing.(externe link)
Inventarissen voormalige gemeenten
Op het Groninger Archiefnet (externe link)kunt u de inventarissen van de archieven van de vier voormalige gemeenten vinden.
Locaties en openingstijden
De archieven van de oude gemeenten staan nog in de voormalige gemeentehuizen en kunnen alleen daar geraadpleegd worden.
De archieven zijn op afspraak te bezoeken tijdens de openingstijden van de verschillende locaties. U kunt een afspraak maken door te bellen met 14 0594 of via info@westerkwartier.nl.
Bij het eerste bezoek krijgt u een exemplaar van het bezoekersreglement uitgereikt en dient u een registratieformulier in te vullen.